Volontär - en chans att bidra

Jag har länge haft tanken i bakhuvudet att jag någon gång ska resa som volontär till något fattigt land. Jag skulle vilja jobba med barn och få chansen att hjälpa till och kanske bringa glädje till deras tuffa vardag, vilket skulle betyda oerhört mycket för mig. Det kanske känns meningslöst eftersom man vet att man inte kan hjälpa alla dessa människor, men man kan i alla fall bidra med att göra det lite lättare för vissa. Låta dom uppleva omtanke och kärlek vilket är varje individs rättighet anser jag, det kostar inget.

Jag tror också det kan vara viktigt att få uppleva samma vardag och miljö och få leva under samma extrema förhållanden som vissa barn gör idag. Att få se det med egna ögon och inte på tv. Om alla gjorde det så kanske världen skulle se annorlunda ut. Det känns också fantastiskt att kunna hjälpa till och bidra med nånting, barnen är trots allt vår framtid.

Aja, jag kom iaf på den "brillianta" idén att göra detta till mitt projektarbete i skolan :) Typ söka pengar och resa till något u-land i ett par månader och få chansen att uppleva allt det där! Det vore riktigt häftigt. Jag tror det kommer att bli en grymt bra erfarenhet som jag kommer föra med mig genom resten av livet :)

Här är en video från Ghana dit några svenskar reste som volontär:

Jag tkr det ser grymt härligt ut :) Och som han säger i videon kan man inte rädda alla, men man kanske kan hjälpa någon ;)

xoxo.



kommentarer

kommentera här:

namn:
kom ihåg mig?

e-post: (publiceras ej)

URL/din blogg:

kommentera här:

Trackback